Έφη Γεωργοπούλου Σαλτάρη

Ομιλία της Βουλευτού στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων
με θέμα την επικείμενη πρόταση έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος
για την αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης
 (Σχέδιο «Αθηνά»)
7.3.2013

Κύριε Υπουργέ,
Η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων πληροφορήθηκε το τελικό Σχέδιο «Αθηνά», όπως και το τελικό του τελικού, από τις διαρροές του Τύπου. Ο κάθε Δήμαρχος και ο κάθε ΔΑΠίτης φοιτητής έχουν πολύ καλύτερη ενημέρωση από την Επιτροπή μας και από την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Είχατε πει αρχικά, μετά τη δημοσίευση του Σχεδίου «Αθηνά», ότι αυτό θα τύχει διαβούλευσης και ότι θα γίνουν προτάσεις, όχι βέβαια από εμάς ούτε από τους καθ’ ύλην αρμόδιους. Η υποτιθέμενη διαβούλευση όχι μόνο ήταν στάχτη στα μάτια, αλλά είχε ανακοινωθεί κυρίως για να δοθεί κάποιος χρόνος να αρχίσουν τα παζάρια και οι πιέσεις. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια που υποστηρίξατε αρχικά μάλλον πήγαν περίπατο. Οι έχοντες πολιτική δύναμη άσκησαν βέτο για τις περιφέρειές τους, οι εκκολαπτόμενοι πολιτικοί πήραν προίκα ΑΕΙ και ΤΕΙ, οι Δήμαρχοι πήραν κι αυτοί παραμάσχαλα τα ΤΕΙ της περιοχής τους και της πόλης τους και τα διαπραγματεύονταν. Με λίγα λόγια, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα έγιναν προϊόντα συναλλαγής.
Είναι καλό να υπερασπίζεσαι τα οικονομικά συμφέροντα της πόλης σου, αλλά ο ρόλος των Δημάρχων, των Αντιπεριφερειαρχών, των Επιμελητηρίων δεν έχει καμία σχέση με προτάσεις για θέματα παιδείας. Τους φοιτητές, τις οικογένειές τους τους σκέφτηκε κανείς; Θα μπορούν να αντεπεξέλθουν σε πρόσθετα έξοδα σε άλλη πόλη; Θα μπορούν να συνεχίσουν σε σχολές που αλλάζει όχι μόνο ο τίτλος τους αλλά και το αντικείμενο σπουδών και η κατεύθυνση των μαθημάτων από θεωρητική σε θετική;
Για παράδειγμα, το ΤΕΙ Πληροφορικής και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης με έδρα τον Πύργο Ηλείας, το μοναδικό τμήμα τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα που λειτουργεί με στόχο να καλύψει το γνωστικό αντικείμενο του σχεδιασμού και της ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων σε οργανισμούς και μέσα μαζικής ενημέρωσης, με τουλάχιστον 1.000 φοιτητές, ένα τμήμα με εξαιρετικές επιδόσεις και διακρίσεις, απορροφάται από το νεοσύστατο Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών και Πολιτιστικών Μονάδων, το οποίο έχει «καταπιεί» προηγουμένως το άλλο ΤΕΙ του Πύργου, αυτό της Μουσειολογίας, Μουσειογραφίας και Σχεδιασμού Εκθέσεων. Ίσως, κύριε Υπουργέ, έχουμε την παγκόσμια πρωτοτυπία να δίνουμε στους φοιτητές την επιλογή είτε να σπουδάσουν στην πόλη όπου βρίσκονται  ̶ στον Πύργο, για παράδειγμα  ̶ , με το αντικείμενο σπουδών τους να γίνεται απλώς κατεύθυνση σε ένα εντελώς άσχετο τμήμα, είτε να πάνε στην Πάτρα, όπου θα κληθούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους ως μηχανικοί πληροφορικής.
Αυτό όμως που έχει ιδιαίτερη αξία να αναφέρω είναι ότι το νέο τμήμα ΤΕΙ του Πύργου αναβαθμίζεται με μέλη ΔΕΠ «μηδέν». Έτσι κι αλλιώς, και το συγχωνευμένο Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών και Πολιτιστικών Μονάδων, το μοναδικό τμήμα στην Ελλάδα με γνωστικό αντικείμενο καθαρά πολιτιστικής κατεύθυνσης, σε μια περιοχή που βρίθει αρχαιοτήτων και μουσείων, δίπλα στην Αρχαία Ολυμπία, δεν είχε κανένα μέλος ΔΕΠ, δεν είχε μόνιμο αρχαιολόγο, δεν είχε μουσειολόγο, δεν είχε επαγγελματικά δικαιώματα.
 Ενώ το υπό σύσταση ΤΕΙ Γεωπονίας που θα έρθει στην Αμαλιάδα προικοδοτείται με οκτώ μέλη ΔΕΠ, και όλα αυτά ως αντιστάθμισμα της απορρόφησης του Τμήματος Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και Οικονομία από το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων με έδρα το Μεσολόγγι. Και σ' αυτή την περίπτωση οι φοιτητές καλούνται ή, μάλλον, διατάσσονται να γίνουν είτε μηχανικοί πληροφορικής στην Πάτρα είτε στελέχη τουριστικών μονάδων στο Μεσολόγγι.
Γιατί δεν θέλουμε τεχνολογικό ίδρυμα που να βγάζει αποφοίτους πληροφορικής και μέσων μαζικής ενημέρωσης; Μήπως για να μετατραπεί η ενημέρωση σε μηχανική μεταφορά της προπαγάνδας από τα κέντρα εξουσίας, πολιτικής και οικονομικής; Μήπως για να κάνετε χώρο ώστε να μπορέσουν οι μεγαλοκαναλάρχες να φτιάξουν τις δικές τους σχολές;  Έτσι και αλλιώς, ανοίξατε το δρόμο με την ίδρυση του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και με την ισοτιμία των κολεγίων με τα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια. Άλλωστε έχουμε και τη δήλωση του κυρίου Στυλιανίδη ότι το 49% των πανεπιστημίων θα περάσει σε ιδιώτες.
Γιατί προτιμάτε την εξειδίκευση μεσαίων στελεχών στον τουρισμό αντί επιστημονικά καταρτισμένων πτυχιούχων που θα αναδείξουν ακόμη καλύτερα την πολιτιστική μας κληρονομιά; Μήπως ο μπούσουλας σε όλα αυτά είναι η μελέτη του ΟΟΣΑ και αυτή που έγινε κατά παραγγελία του ΣΕΒ, οι οποίες υποδεικνύουν, σύμφωνα με το αναπτυξιακό μοντέλο της Ελλάδας (διαμετακομιστικό κέντρο, τουρισμός, λιανεμπόριο και τα λοιπά), την αύξηση κυρίως μεσαίου επιπέδου επαγγελμάτων και τη μείωση των πανεπιστημιακών αποφοίτων; Αν βασιστούμε σε αυτές τις μελέτες, οι οποίες λένε ότι  τμήματα που έχουν πολύ λίγους φοιτητές μπορούν να κλείσουν και να γίνει μια αξιολόγηση, βλέπουμε ότι κλείνουν τα καλά τμήματα. Μήπως επειδή υπάρχουν κονδύλια προς αυτή την κατεύθυνση που πρέπει να απορροφηθούν;
Γιατί δεν αναφέρετε ξεκάθαρα ότι αυτός ο τραγέλαφος εξυπηρετεί τις μνημονιακές πολιτικές και δεσμεύσεις, που κατάντησαν τους ανθρώπους αριθμούς με αρνητικό πρόσημο, που κατάντησαν τα όνειρα και τις επιλογές των νέων της χώρας μας ποδοπατημένα κουρελόχαρτα; Δεν ενεργοποιεί τα αντανακλαστικά σας η διαβίωση των φοιτητών σε συνθήκες της δεκαετίας του ’50; Δεν σας συγκλόνισε ο χαμός των νέων ανθρώπων που με πείσμα, σε κατάσταση χείριστης ένδειας, δεν παραιτήθηκαν από το όνειρό τους να σπουδάσουν; Δεν αντιλαμβάνεστε ότι η ελληνική οικογένεια έχει στις πρώτες προτεραιότητες της τις σπουδές των παιδιών της, ακόμη και σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες της απόλυτης φτώχειας; Εσείς τι τους προσφέρετε μέσα από το Σχέδιο «Αθηνά»;
 Όλα αυτά συνιστούν τη χειρότερη μορφή βίας που μπορεί να ασκηθεί σε εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες. Από την άλλη μεριά, θα σπουδάζουν οι λίγοι, οι εκλεκτοί, οι έχοντες να πληρώνουν όχι μόνο τη διαβίωσή τους αλλά και τα δίδακτρα στα πάσης φύσεως κέντρα διά βίου μάθησης, στα μεταπτυχιακά που θα ενσωματώνονται στις σπουδές αρχικά, ενώ έπεται και συνέχεια για τις ίδιες τις σπουδές.
Ειλικρινά, κύριε Υπουργέ, ο τρόπος με τον οποίο έρχεται αυτό το σχέδιο στη Βουλή, η βιασύνη να καλυφθεί από συνταγματικό μανδύα μέσα από την ψήφιση μιας άσχετης τροπολογίας, η οποία τελικά αποσύρθηκε, σε ένα άσχετο νομοσχέδιο  ̶ αλλά προφανώς θα έρθει κάπως αλλιώς ̶ , δείχνει την ενοχή του εγχειρήματος.
Αν θέλετε να περισώσετε έστω την υστεροφημία σας, να το αποσύρετε και να τεθεί σε πραγματική διαβούλευση στους καθ' ύλην αρμόδιους, χωρίς τελεσίγραφα.



.