Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη, Βουλευτής Ηλείας , ΣΥΡΙΖΑ Για την Ολυμπία Οδό

Μετά τα τόσα βαρύγδουπα ψέματα που ακούστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση για το θέμα της Ολυμπίας οδού, τα κατ’ επανάληψη εικονικά εγκαίνια και τη μη εφαρμογή τηςδημοπράτησης μέχρι 30/06/2014, ως όφειλε εκ του νόμου, παρακολουθούμε τις τελευταίεςμέρεςνα προβαίνουν σε εμπρηστικές δηλώσεις αυτοδιοικητικοί α και β βαθμού και βουλευτές  ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για να θολώσουν την τραγικά διαμορφωμένη πραγματικότητα όσον αφορά την οικονομία, αλλά και τα έργα υποδομών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ με σοβαρότητα, διαφάνεια και σαφή διατυπωμένη θέση έχει τοποθετηθεί και ως αξιωματική αντιπολίτευση στο εν λόγω ζήτημα αλλά και σήμερα ως ο κορμός της κυβέρνησης κοινωνικής σωτηρίας ενεργεί με τρόπο που διασφαλίζει αφενός την υλοποίηση του έργου και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον.

Για να αποσαφηνιστεί σε όλα τα επίπεδα η ορθότητα των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ θέλω κωδικοποιημένα να τονίσω τα εξής:
• Ο ΣΥΡΙΖΑ ήδη από το 2007 είχε διατυπώσει το τεράστιο ρίσκο της ταυτόχρονης υλοποίησης όλων των οδικών αξόνων καθώς ήταν κάτι έξω και πέραν από τις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκε πλήρως από τις εξελίξεις.
• Ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήρθε το νομοσχέδιο τον Δεκέμβριο του 2013 για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης ,αλλά και την εξαίρεση του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα από αυτές, έθεσε δημόσια όλες τις ενστάσεις του και τους προβληματισμούς του.
• Υπερψήφισε αποκλειστικά το άρθρο 5 που αφορούσε την υλοποίηση του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα ως έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας όπου υπήρχε πρόβλεψη να υλοποιηθεί με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και το οποίο έπρεπε να είχε δημοπρατηθεί μέχρι 30/06/2014.
• Ο ΣΥΡΙΖΑ στην διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή του εν λόγω νομοσχεδίου, αλλά και το αμέσως επόμενο διάστημα ζητούσε να παρουσιαστούν οι διασφαλισμένοι πόροι από τα συναρμόδια Υπουργεία κάτι που δεν έγινε ποτέ.
• Υπενθυμίζω ότι στις 11/09/2014 είχα δημοσιοποιήσει μετά από ενημέρωση από την αρμόδια Αρχή ότι δεν είχε ενταχθεί το έργο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) εκ μέρους του Υπουργείου Ανάπτυξης και επομένως δεν είχε ανοίξει καν ο σχετικός κωδικός.
• Η απόφαση ένταξης σε ενάριθμο κωδικό από το Υπουργείο Ανάπτυξης (αρ. πρωτ. 46516/22-09-2014 και ΑΔΑ:Β54ΚΦ-Σ2Η), μετά από πολλές κοινωνικές πιέσεις, δεν συνεπαγόταν αυτομάτως την έγκριση των προβλεπόμενων κονδυλίων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μπορεί να θεωρηθεί ότι ήταν ένα πρώτο βήμα για την έναρξη ένταξης του έργου, αλλά χωρίς την έγκριση και ένταξη του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν κενό γράμμα.
• Με απλά λόγια επειδή το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ είναι πρακτικά ανύπαρκτο η εξεύρεση των επιπλέον χρημάτων θα μπορούσε να γίνει κυρίως μέσω του ΕΣΠΑ καθώς ο δημόσιος δανεισμός είναι σχεδόν απαγορευτικός.
• Γι αυτό το λόγο στην προαναφερόμενη απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης περιλαμβάνεται παράγραφος που αναφέρει ότι: «2. Εγκρίνουμε τη προσθήκη ειδ. διάταξης ως εξής: Το έργο με αριθμ. 2014ΣΕ07100044 «Ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος» εγκρίνεται υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία (άνοιγμα οικονομικών προσφορών) πριν την οριστική έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου στην Ε.Ε. Ο όρος αυτός θα περιληφθεί και στην προκήρυξη του διαγωνισμού.
• Άρα το έργο δεν είχε τυπικά διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Δεν είχε οριστική ένταξη στο Σύµφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (ΣΕΣ) καθώς δεν έχει υλοποιηθεί αυτή η διαδικασία.
• Από την 26/03/2015/ΕΠΠ-ΒΕ/Γ/Φ1.1/ 2889 Υπουργική Απόφαση του Υπουργού κ. Σταθάκη για την Ακύρωση της διενέργειας του ∆ιαγωνισµού για το Έργο «Ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος από τον Κόµβο Μιντιλογλίου (πέρας της Ευρείας Παράκαµψης Πάτρας) έως και τον Κόµβο Εισόδου Πύργου» προκύπτουν επίσης τα εξής:
• Η δημοπράτηση στις 31/03 δεν ήταν κάτι το ρεαλιστικό ή ουσιαστικό.
• Σημειώνω ότι εργοληπτική Εταιρεία είχε ήδη υποβάλει Αίτηση από 17/03/2015 Ασφαλιστικών Μέτρων ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας  κατά όρων της ∆ιακήρυξης και των τευχών δηµοπράτησης του Έργου του θέµατος και επομένως πιθανότατα να σταματούσε ο διαγωνισμός μέχρι την εκδίκαση του.
• Η προηγούμενη συγκυβέρνηση στην υπ’ αρ. 46516/22-09-2014 Απόφαση του Υπ. Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (ΥΠΑΑΝ) όριζε το στάδιο της κατάθεσης των προσφορών να µην είναι ενιαίο, αλλά να διαιρείται σε δύο διακριτά επί µέρους στάδια.
• Με απλά λόγια μέχρι να είχαμε την οριστική ένταξη του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 (όχι απλή έγκριση έργων, αλλά ονομαστική ένταξη αυτού) δεν θα έκλειναν ποτέ οι φάκελοι, δεν θα τελείωνε ο διαγωνισμός ώστε να ξεκινούσαν οι εργασίες αποπεράτωσης του έργου.
• Δεν αναφερόμαστε στην απλή έγκριση του συνολικού καταλόγου έργων που έστειλε η προηγούμενη κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως άστοχα την επικαλούνται βουλευτές της αντιπολίτευσηςότι πρόκειται για ένταξη, αλλά στην ονομαστική ένταξη του συγκεκριμένου έργου που συνεπάγεται και την χορήγηση της σχετικής χρηματοδότησης.
• Για να γίνει κατανοητό το πόσο έωλος είναι ο ισχυρισμός των βουλευτών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ στην Ηλεία θέλω να σημειώσω ότι ήδη η προηγούμενη συγκυβέρνηση έχει στείλει προς έγκριση και ένταξη έργα στο πρόγραμμα που υπερέβαιναν σε προϋπολογισμό κατά 47% τους συνολικούς του πόρους και επομένως έχουν ήδη δυναμιτίσει την υλοποίηση πλήθος έργων που θέλουν με πολιτική υποκρισία να παρουσιάσουν ότι είχαν διασφαλίσει την χρηματοδότηση τους.
Η παρούσα κυβέρνηση αναφέρει ρητά στην προαναφερόμενη Υπουργική Απόφαση ότι:
α) ΤΟ ΕΡΓΟ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΤΟΝ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΝΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ με στόχο το ενιαίο στάδιο προσφορών (θα συντμηθεί έτσι ο χρόνος δημοπράτησης του έργου) . Με απλά λόγια μόλις προχωρήσει η ένταξη του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 (το οποίο προβλέπεται να γίνει τους αμέσως επόμενους μήνες) ταυτόχρονα θα τρέξει και ο διαγωνισμός και ενιαία θα ολοκληρωθεί, χωρίς τα υφιστάμενα δικαστικά κωλύματα και με διασφαλισμένους πόρους.
Β) Καθιστά σαφές ότι το έργο θα κατασκευαστεί με τις υπάρχουσες μελέτες«με βάση την εγκεκριμένη μελέτη οδοποιίας».
Αντί λοιπόν οι μνημονιακοί – νεοφιλελεύθεροι πολιτικοί παράγοντες της Ηλείας να απολογούνται για τον αρχικά αποτυχημένο σχεδιασμό, για το σταμάτημα των έργων, για το ότι χάθηκε χρόνος, δημόσιο χρήμα, θέσεις εργασίας και κυρίως ανθρώπινες ζωές,φωνασκούν κάνοντας φτηνή αντιπολίτευση.
Τέλος θα ήθελα να προσθέσω ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ούτε «χαμένοι στη μετάφραση» είναι ούτε θα τους ακολουθήσουν στον κατήφορο της μισαλλοδοξίας που έχουν πάρει. Γιατί «οι αθλιότητες και τα ψέματα» ήτανχαρακτηριστικά της δικής τους πολιτικής που συσσώρευσε στη χώρα, σε καιρό ειρήνης, δεινά μακροχρόνιας εμπόλεμης κατάστασης.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και στο παρελθόν ως αξιωματική αντιπολίτευση και ακόμα περισσότερο τώρα διακρίνονται για την σοβαρότητά τους και τις τεκμηριωμένες τοποθετήσειςτους. Και βεβαίως δεν έχουν πάθει «αφωνία»: και σε τοπικά ραδιοφωνικά μέσα ενημέρωσης και τηλεοπτικούς σταθμούς σε Ηλεία και Μεσσηνία έχουν δώσει πολλές συνεντεύξεις για το θέμα.
    Οι πάντες οφείλουν  να καταλάβουν, όσο πιο γρήγορα γίνεται, ότι τα δεδομένα πλέον μετά την πρόσφατη λαϊκή ετυμηγορία έχουν ανατραπεί υπέρ της διαφάνειας, της ανάπτυξης και του κοινωνικού ελέγχου και αυτό είναι κάτι που μπορεί να μην θέλουν κάποιοι να το αποδεχτούν, αλλά είναι υποχρεωμένοι βάση της δημοκρατικής νομιμότητας να το «υποστούν».




.