Δημοτικά και κρατικά Λιμενικά Ταμεία Νομού Ηλείας Κατάκολου και Κυλλήνης.

Παρέμβαση της βουλευτού Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Έφης Γεωργοπούλου- Σαλτάρη στην Ολομέλεια της Βουλής, στις  17 Απριλίου 2013, για  το νομοσχέδιο «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις»

Με το παρόν νομοσχέδιο «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» χάνεται για άλλη μια φορά η ευκαιρία να χαραχτεί μα συνολική στρατηγική ανάπτυξης των λιμανιών στο πλαίσιο μιας εθνικής λιμενικής πολιτικής.
Στα άρθρα 39 και 43 του νομοσχεδίου γίνεται μνεία για τα δημοτικά και κρατικά Λιμενικά Ταμεία. Ειδικότερα σύμφωνα με το άρθρο 43 τα Λιμενικά Ταμεία θα πρέπει να υποβάλουν προτάσεις ‒και ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων‒ αν θα συγχωνευτούν μεταξύ τους και θα δημιουργήσουν Ανώνυμη Εταιρεία Περιφερειακού Λιμενικού Δικτύου ή αν θα προσχωρήσουν σε ένα από τα κεντρικά Λιμενικά Δίκτυα της χώρας.
Ουσιαστικά, με τη μετατροπή των Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίησή τους και αφαιρείται ο έλεγχος από την τοπική κοινωνία, αν λάβουμε υπόψη ότι
α) με την εφαρμογή των μνημονίων 23 λιμάνια και μαρίνες μεταφέρονται στο ΤΑΙΠΕΔ,
β) έχει καταργηθεί το ελάχιστο ποσοστό του Δημοσίου στους 12 Οργανισμούς Λιμένων και
 γ) με το τρίτο μνημόνιο έχει συμφωνηθεί η «αξιοποίηση» από το ΤΑΙΠΕΔ με παραχωρήσεις και όχι με πωλήσεις.
Ωστόσο, τα εγχώρια συμφέροντα υπαγορεύουν την πλήρη ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και την πώληση των μετοχών των Ανωνύμων Εταιρειών σε ιδιώτες, με αποτέλεσμα τον πλήρη έλεγχο των λιμανιών της χώρας από ιδιωτικά συμφέροντα.
Εξάλλου, η παροχή στο ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος να προχωρά σε μελέτες βιωσιμότητας των λιμένων Ανωνύμων Εταιρειών είναι δηλωτική των προθέσεων της συγκυβέρνησης.
Θα αναφέρω δύο παραδείγματα με τα οποία καταδεικνύεται η επιχειρούμενη, ουσιαστικά, στέρηση εσόδων των τοπικών κοινωνιών και των Δήμων, στους οποίους υπάγονται τα Λιμενικά Ταμεία: του Κατάλοκου και της Κυλλήνης, στο Νομό Ηλείας.
Το λιμάνι του Κατάκολου σήμερα κατέχει την τρίτη θέση πανελλαδικά ‒μετά τον Πειραιά και τη Σαντορίνη‒ ως λιμάνι κρουαζιέρας. Η αυξητική τάση που είχε τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πύργου, έχει φτάσει το 1 εκατομμύριο επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμάτων που εξέρχονται από τα κρουαζιερόπλοια ‒ τα οποία, σημειωτέον, φτάνουν τα 400 ετησίως. Ο λόγος είναι ότι το συγκεκριμένο λιμάνι έχει τον φθηνότερο ελλιμενισμό στη Μεσόγειο κατ’ άτομο και ανά πλοίο. Τα έσοδα του κράτους μόνο από τον ΦΠΑ ανέρχονται σε 15 εκατομμύρια ετησίως, ακόμη και στην περίπτωση κατά την οποία οι επισκέπτες δεν καταναλώσουν ή αγοράσουν τίποτα, απλώς και μόνο να κατέβουν από το πλοίο και να επισκεφθούν την Ολυμπία ‒ως είθισται‒ ή άλλους κοντινούς προορισμούς.
    Πάνω από 700.000 είναι τα έσοδα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, τα οποία προκύπτουν από το ναύλο των πλοίων, από τη χερσαία ζώνη (τα καταστήματα δηλαδή) και από το 5% του τζίρου στα αφορολόγητα είδη. Επίσης, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και ο Δήμος έχουν πολλαπλάσιες δυνατότητες οικονομικού οφέλους στο άμεσο μέλλον από την υδροδότηση και την περισυλλογή των απορριμμάτων των καραβιών. Πρέπει να αναφέρω ότι στις αρχές Οκτωβρίου του 2012 εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ μια σειρά συμπληρωματικά έργα ύψους 6.734.718 ευρώ στο συγκεκριμένο λιμάνι.
Και γεννιέται εύλογα το ερώτημα: Με την προοπτική παραχώρησης διαμέσου των Ανωνύμων Εταιρειών θα παραχωρηθούν και έργα υπό εκτέλεση χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ; Τότε, για τι είδους επένδυση μιλάμε; Γιατί το συγκεκριμένο λιμάνι έχει ανάγκη και άλλων παρεμβάσεων και υποδομών. Αν παραχωρηθούν ή πωληθούν, ο ιδιώτης επενδυτής θα ενδιαφερθεί να χρηματοδοτήσει έργα που έχει ανάγκη το λιμάνι για να αναβαθμιστεί περισσότερο και να γίνει ακόμη πιο σημαντικός μοχλός ανάπτυξης της περιοχής;
Όμως οι πληροφορίες λένε ότι επενδυτικό ενδιαφέρον δεν υπάρχει. Το ομολόγησαν και οι εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ που επισκέφθηκαν το Κατάκολο: ιδιώτης που θα μπορούσε να βάλει 15 εκατομμύρια για να εκτελεστούν έργα στο λιμάνι δεν υπάρχει. Πρέπει όμως να πωληθεί, αρκεί να μην ανήκει στο Δημόσιο, στο Δήμο, έστω και αντί μηδαμινού ποσού, όπως δήλωσαν από το ΤΑΙΠΕΔ. Αρκεί να εισπραχθούν κάποια χρήματα ‒γελοία, θα έλεγα μπροστά στην αξία των υποδομών και στα έσοδα από την εκμετάλλευση‒, τα οποία θα πάνε στη μαύρη τρύπα του χρέους.
Η καραμέλα περί ανάπτυξης πρέπει να σταματήσει πια. Εκτός αν κάτι δεν καταλαβαίνουμε σωστά. Ανάπτυξη και θέσεις εργασίας για την τοπική κοινωνία, ή «ανάπτυξη» ιδιωτικών συμφερόντων;
Σε καμία χώρα δεν υπάρχουν ιδιωτικά λιμάνια με την έννοια της ιδιωτικής Λιμενικής Αρχής. Στη Βρετανία η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών που είχε αρχίσει σταμάτησε και πολλά λιμάνια επέστρεψαν στον δημόσιο έλεγχο. Το 96% των λιμανιών της Ευρώπης βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο.
Εμείς πρέπει οπωσδήποτε να εφαρμόσουμε ένα αποτυχημένο μοντέλο; Ή μήπως και εδώ έχουν κάποιοι στο μυαλό τους το μοντέλο των τουριστικών-παραθεριστικών χωριών με το καθεστώς του all inclusive; Με την υποχρεωτική προώθηση των επιβατών σε ελεγχόμενα καταστήματα ‒εντός ή εκτός του πλοίου‒ από τον ιδιώτη;
Ανάλογα οικονομικά μεγέθη και όφελος για την τοπική κοινωνία ισχύουν και για το λιμάνι της Κυλλήνης, το τέταρτο λιμάνι στην Ελλάδα σε αριθμό διακίνησης επιβατών προς τα νησιά του Ιονίου. Ενάμισυ  εκατομμύριο επιβάτες διακινούνται ετησίως, με οικονομικό όφελος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου 700.000 ευρώ ετησίως.
Πρέπει να επισημάνω για άλλη μια φορά: Σε ένα νομό ο οποίος έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από φονικές πυρκαγιές, σεισμούς και πλημμύρες και είναι προτελευταίος στην ανάπτυξη πανελλαδικά, ενώ έχει τις καλύτερες προϋποθέσεις σε όλους τους τομείς,  θα αποτελέσει πραγματική καταδίκη η πιθανή απώλεια εισοδημάτων της τοπικής οικονομίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τα δύο λιμάνια.
Δεν κινδυνολογούμε και δεν λέμε όχι σε όλα, όπως πολλές φορές μάς έχουν κατηγορήσει.
Είμαστε υπέρ της διατήρησης των Λιμενικών Ταμείων με τη δημιουργία ΝΠΔΔ σε επίπεδο γεωγραφικής ενότητας.
Είμαστε υπέρ του δημόσιου ελέγχου των λιμανιών, που θα λειτουργήσουν ως μοχλός ανάπτυξης για την ανασυγκρότηση της χώρας και της οικονομίας, που θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά για να συνδεθεί η διεθνής οικονομική δραστηριότητα με τις εγχώριες δραστηριότητες, είτε αφορά τη μεταφορά επιβατών είτε τη μεταφορά προϊόντων.
Δεν μπορεί η συγκυβέρνηση να έχει έναν τόσο κοντόφθαλμο στόχο: να εισπράξει ψίχουλα άμεσα, χαρίζοντας ουσιαστικά τα λιμάνια, και να στερήσει σίγουρα έσοδα από το Δημόσιο και τις τοπικές κοινωνίες του Νομού Ηλείας, και όχι μόνο.


.