Αυτές
τις μέρες θα παρακολουθήσουμε όλοι, άλλοι απευθείας στη Βουλή, άλλοι
από τους δέκτες της τηλεόρασης κι από τις εφημερίδες, άλλο ένα σώου με
πανηγυρικό χαρακτήρα. Αυτό της συγκυβέρνησης
Σαμαρά-Βενιζέλου με την συζήτηση του προϋπολογισμού του 2014 χωρίς την
έγκριση της Τρόικα σημειωτέον, η οποία όμως έχει αποσπάσει από την
κυβέρνηση την προθυμία της «να υποβάλει συμπληρωματικό η τροποποιημένο
προϋπολογισμό αν υπάρξει ανάγκη για περαιτέρω
προσαρμογή»
Βέβαια οι υψηλές κορώνες θα πέσουν σ’ ό,τι αφορά την επίτευξη
πρωτογενούς πλεονάσματος. Δεν έχει σημασία αν αυτό προήλθε από μαγείρεμα
δημιουργικής
λογιστικής, αν είναι το αποτέλεσμα περικοπών δαπανών του κοινωνικού
κράτους, ή αν δεν κατεβλήθησαν ποσά που είχαν προϋπολογιστεί ή δεν
επιστράφηκαν φόροι. Σημασία έχει για άλλη μια φορά η κακοστημένη
παράσταση να τελειώσει με το να αναμασήσουν τα ψεύτικα τα
λόγια τα μεγάλα για τις προβλέψεις για επενδύσεις και εξαγωγές, για
μια διατηρήσιμη ανάπτυξη που κανένας δεν την βλέπει ούτε στο βάθος του
ορίζοντα για την επόμενη δεκαετία.
Από τα 2,9 δισ. € των δαπανών που περικόπτονται τα 2,7 δισ. € αφορούν
τα νευραλγικά για την ποιότητα της ζωής του πολίτη τα Υπουργεία
Εργασίας
και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Υγείας και Παιδείας. Έτσι αναλογικά έχουμε
περικοπές δαπανών 1,4 δισ. € λιγότερα για το πρώτο Υπουργείο, 1 δισ. €
για το Υγείας και 300 εκατ. € για το Παιδείας.
Όπως βλέπουμε κάθε χρόνο μικραίνει η πίτα του μεριδίου που αναλογεί
στην παιδεία με αποτέλεσμα να είναι ο «φτωχότερος» μέχρι σήμερα
προϋπολογισμός
στην πατρίδα μας αλλά και σε όλη την Ευρώπη.
Με
βάση τα νούμερα που κατατίθενται οι προβλεπόμενες δαπάνες του Τακτικού
Προϋπολογισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για την παιδεία
στην χώρα μας θα είναι συνολικά 4,9 περίπου δισ. € ή 2,68% του ΑΕΠ (183
δισ. €), όταν ο μέσος όρος των αντίστοιχων δαπανών στην Ευρώπη των 27
βρίσκεται σχεδόν στο 5% του μέσου ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι από το 2009 μέχρι
και την πρόβλεψη για το 2014 η συνολική υποχώρηση
των δαπανών θα αγγίξει το -32,22%, ήτοι 2,3 δισ. €.
Πιο αναλυτικά συγκρίνοντας τις προβλέψεις για τις πιστώσεις για το
2014 που αναφέρονται στον Προϋπολογισμό σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα
του 2013 παρατηρείται ότι οι πιστώσεις για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
προβλέπεται να παραμείνουν σταθερές σε σχέση με το 2013 (είχαν όμως ήδη
υποχωρήσει κατά -5% το 2013 σε σχέση με το 2012). Για την Β΄ θμια
εκπαίδευση υποχωρούν κατά -12%, και για την Ανώτατη
Εκπαίδευση κατά -13%. Οι Πιστώσεις για την Γ.Γ. Έρευνας και Τεχνολογίας
προβλέπεται να υποχωρήσουν κατά -10%, για τη ΓΓ Διά Βίου Μάθησης -17%
και για την εκπαίδευση Ελληνόπαιδων στο εξωτερικό κατά -35%.
Επισημαίνεται, ότι, με τη νομοθέτηση προσφάτως του Νέου Λυκείου,
που περιλαμβάνει τη θεσμοθέτηση της “Ανεξάρτητης Αρχής Εξετάσεων” και τη
διενέργεια εξετάσεων πανελλαδικού τύπου και για τις τρεις τάξεις του
Λυκείου το κονδύλι για τις «Εισιτήριες Εξετάσεις για την Τριτοβάθμια»
αυξάνεται κατά +181%, ή ποσόν 3,9 δισ. €.
Για
την κυβέρνηση αποτελούν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις η ενδοκινητικότητα
(επί της ουσίας οι υποχρεωτικές μετατάξεις) 4.900 εκπαιδευτικών από την
Β΄θμια στην Α΄θμια εκπαίδευση και στις
κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, η επέκταση του ωραρίου των
εκπαιδευτικών, η υλοποίηση συγχωνεύσεων 1.676 σχολικών μονάδων, η μη
πρόσληψη αναπληρωτών ωρομισθίων που φθάνει τις 10.000 εκπαιδευτικούς και
η ένταξη σε διαθεσιμότητα 2.100 εκπαιδευτικών της
Β΄ θμιας τεχνολογικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Δεν πρέπει
να θεωρηθεί τυχαίο γεγονός ότι αυξήθηκε υπέρμετρα
το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις και η χώρα μας πέφτει στην 42η θέση από την 25η
που βρισκόταν το 2009, σε σύνολο 65 χωρών σύμφωνα με έκθεση του Οργανισμού ΟικονομικήςΣυνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ)
Όμως για τη Συγκυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου οι παραπάνω «διαρθρωτικές
μεταρρυθμίσεις» προωθούνται αποκλειστικά για την επιβολή των υπόλοιπων
διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για να επιβάλλουν τη λογική της αποθέωσης
της ιδιωτικής παρέμβασης με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων
των διπλωμάτων που χορηγούνται από τα κολλέγια και την απλοποίηση της
διαδικασίας έκδοσης άδειας για ιδιωτικά εκπαιδευτικά
κέντρα.
Με απλά λόγια, καταλαβαίνουμε όλοι, ανεξαρτήτως ιδεολογικής
τοποθέτησης, ότι το Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα γι’ αυτή την κυβέρνηση
θεωρείται εμπόδιο για την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος
κοινωνικής λεηλασίας και πρέπει να αντικατασταθεί «βίαια» από ένα
ιδιωτικό – παρασιτικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έβαλαν τη χώρα μας στον εξευτελισμό του
μνημονίου για να μειωθεί το δημόσιο χρέος και το χρέος αυξήθηκε.
Επιβάλλανε
το 2012, το κούρεμα στα ασφαλιστικά μας ταμεία, στα Πανεπιστήμια, στα
Νοσοκομεία, στους μικρο-ομολογιούχους για τον ίδιο λόγο και το χρέος
αυξήθηκε περαιτέρω. Μας λένε σήμερα ότι θα πετύχουμε πρωτογενές
πλεόνασμα και αυτό θα βοηθήσει στο αίτημα για μείωση
του χρέους. Το χρέος δυστυχώς όπως αναφέρεται και σε πρόσφατη έκθεση
του ΟΟΣΑ θα αυξηθεί εκ νέου.
Το ελάχιστο που πρέπει συλλογικά όλοι να κάνουμε είναι να
αφοπλίσουμε το «όπλο μαζικής καταστροφής», της εσωτερικής υποτίμησης,
που στη
χώρα μας προωθείται εκ νέου με τον «εθνικό στόχο» του πρωτογενούς
πλεονάσματος.
Με αυτό το όπλο, το οποίο στον Προϋπολογισμό παίρνει τη
λογιστική μορφή του πρωτογενούς πλεονάσματος, οι μνημονιακές κυβερνήσεις
αφάνισαν
1.000.000 θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα από το 2010, αρκετές
χιλιάδες ήδη στον δημόσιο τομέα (σχολικοί φύλακες, δημοτικοί
αστυνομικοί, διοικητικοί υπάλληλοι στα ΑΕΙ, εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ
κ.α.). Έχουν απαγορεύσει τη θέρμανση σε εκατομμύρια νοικοκυριά,
οδηγούν σε μετανάστευση χιλιάδες νέους, κυρίως, συμπολίτες μας,
εξακολουθούν να συγκαλύπτουν τη φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή και τα
σκάνδαλα των διαπλεκόμενων, οδηγούν στο κλείσιμο χιλιάδες επιχειρήσεις,
ενώ αποκρατικοποιούν βασικές δημόσιες υποδομές στο
όνομα της εξυπηρέτησης του χρέους.
Όσες από αυτές τις «διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις» έχουν υλοποιηθεί το
2013 έχουν επιφέρει σήμερα το καθεστώς της υπολειτουργίας για τα
περισσότερα
δημόσια σχολεία μας.
Ενδεικτικά
στο Νομό Ηλείας (δεδομένα που ισχύουν σε όλη την Επικράτεια)
καταγράφονται σημαντικότατα επιμέρους κενά στα Ενιαία Λύκεια, τα ΕΠΑΛ
και
ΕΠΑΣ υπολειτουργούν, μετά την κατάργηση πολλών ειδικοτήτων, το ίδιο και
το Μουσικό σχολείο στα ειδικά μαθήματα. Επίσης και το ΙΕΚ Πύργου δεν
λειτουργεί καθόλου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει ως στόχο τη δημοκρατική ανατροπή και την συγκρότηση
κυβέρνησης κοινωνικής σωτηρίας της Αριστεράς ώστε να επιτευχθεί η
επανένταξη της χώρας μας στο διεθνές γίγνεσθαι με ισότιμους όρους.
Αυτός ο στόχος συνεπάγεται την σταδιακή ορθολογική αύξηση των δημοσίων
δαπανών για την Παιδεία και για τους υπόλοιπους τομείς, που συναποτελούν
το Κράτος Πρόνοιας, στα μέσα επίπεδα των υπόλοιπων
ανεπτυγμένων χωρών. Για να επέλθει όμως αυτό απαιτείται να σταματήσει
τώρα η καταστροφική - υφεσιακή εσωτερική υποτίμηση και να εφαρμοστεί
μια προοδευτική εισοδηματική και φορολογική πολιτική που θα διασφαλίζει
την δυνατότητα άσκησης σύγχρονης κοινωνικής
πολιτικής.