«Κίνδυνος απόλυσης ΑμεΑ που παραμένουν εγκλωβισμένοι στις λίστες αναμονής των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.)»

 

Της βουλευτού Νομού Ηλείας Έφης Γεωργοπούλου-Σαλτάρη



Ερώτηση κατέθεσαν προς τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, μεταξύ των οποίων και η Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη, σχετικά με τον κίνδυνο απόλυσης ΑμεΑ που παραμένουν εγκλωβισμένοι στις λίστες αναμονής των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.)

Στην ερώτηση αναφέρεται χαρακτηριστικά:


Έντονη ανησυχία έχει προκαλέσει στους εργαζόμενους με αναπηρία η έκδοση εγκυκλίου της Διεύθυνσης Επιλογής Προσωπικού του Υπουργείου σχετικά με το καθεστώς διαθεσιμότητας.

Συγκεκριμένα, σε συνέχεια επιστολών που κατέθεσε η Ε.Σ.ΑμεΑ ζητώντας διευκρινιστική εγκύκλιο, αναφορικά με τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που απαιτούνται για να εξαιρεθούν από το μέτρο της διαθεσιμότητας τα πρόσωπα με αναπηρία και τα μέλη των οικογενειών τους, όπως αυτά καθορίζονται με το ν. 4172/2013, η Γενική Διεύθυνση Επιλογής Προσωπικού εξέδωσε νέα εγκύκλιο.

Ωστόσο, η νέα εγκύκλιος (ΔΙΠΙΔΔ/Β.2/Δ/10 , 16/8/2013 ) δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα στους εργαζόμενους με αναπηρία, οι οποίοι αυτή τη στιγμή έχουν καταθέσει αίτηση στα ΚΕ.Π.Α. και ενδέχεται να παραμείνουν «φυλακισμένοι» στις λίστες αναμονής για πολλούς μήνες που μπορούν να ξεπεράσουν ακόμη και το ένα έτος.

Η εγκύκλιος διευκρινίζει ότι : «Στην περίπτωση που εκκρεμεί η έκδοση ή ανανέωση πιστοποιητικού αναπηρίας από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α), ο υπάλληλος τίθεται σε διαθεσιμότητα και εξαιρείται αναδρομικά μετά την προσκόμιση του σχετικού δικαιολογητικού. Στην περίπτωση που ο υπάλληλος προσκομίσει πιστοποιητικό αναπηρίας σε ισχύ που έχει εκδοθεί, από τις τέως υγειονομικές επιτροπές πιστοποίησης αναπηρίας, μεταξύ του χρονικού διαστήματος 1/1/2011 και 1/9/2011, το σχετικό πιστοποιητικό γίνεται δεκτό από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Διοικητικού και ο υπάλληλος εξαιρείται από τη διαθεσιμότητα».

Είναι γνωστό ότι ο χρόνος αναμονής στα ΚΕ.Π.Α. για εξέταση μπορεί να είναι και μεγαλύτερος του 8μήνου που καθορίζει το μέτρο της διαθεσιμότητας, φτάνοντας ακόμα και το ένα έτος. Στην περίπτωση δηλαδή που ένας υπάλληλος αναμένει την πιστοποίηση της αναπηρίας του για χρονικό διάστημα πέραν των 8 μηνών βάσει του νόμου θα απολυθεί. Παράλληλα η εγκύκλιος δεν προβλέπει τι θα συμβεί στην περίπτωση που ο απολυμένος εξεταστεί και πιστοποιηθεί με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.

Εκτός των παραπάνω, έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι, ενώ με προγενέστερη εγκύκλιο της Διεύθυνσης Επιλογής Προσωπικού του Υπουργείου (ΔΙΔΑΔ /ΔΙΠΙΔΔ/οικ. 27052/234-11-2012) διευκρινιζόταν ότι «Εξαιρούνται από τη ρύθμιση του νόμου, με την επιφύλαξη της μεταγενέστερης έκδοσης πιστοποιητικού, με το οποίο θα πιστοποιείται ποσοστό αναπηρίας κατώτερο αυτού που ορίζεται στο νόμο, οπότε καταλαμβάνονται αναδρομικά», η Διεύθυνση Επιλογής Προσωπικού έρχεται και αλλάζει τα δεδομένα που ίσχυαν στο πρώτο κύμα διαθεσιμότητας, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στους υπαλλήλους με αναπηρία καθώς και στα πρόσωπα που φροντίζουν ΑμεΑ.

Επιπροσθέτως, άδικη χαρακτηρίζεται η απόφαση να τίθενται σε διαθεσιμότητα πρόσωπα που έχουν αδερφό ή αδερφή με αναπηρία πάνω από 67% τα οποία παραμένουν στο οικογενειακό περιβάλλον, επειδή τυγχάνει στη συγκεκριμένη ημερομηνία της διαθεσιμότητας να μην έχουν την επιτροπεία του εν λόγω προσώπου.



Επειδή είναι αδιανόητο τα πρόσωπα με Αναπηρία να ταλαιπωρούνται διαρκώς και να κινδυνεύουν να βρεθούν στην απόλυση λόγω θεσμικών και διοικητικών αδυναμιών του συστήματος πιστοποίησης αναπηρίας,

οι βουλευτές ερωτούν τον κ. Υπουργό:

1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να διορθωθούν:

(α) Το σημείο της νέας εγκυκλίου που αφορά στις περιπτώσεις των υπαλλήλων που δεν έχουν πιστοποιητικό γνωμάτευσης ή έχει λήξει το πιστοποιητικό τους και είναι στις λίστες αναμονής των ΚΕ.Π.Α.;

(β) Η αδικία σε βάρος αδερφών ατόμων με αναπηρία πάνω από 67%, που στη συγκεκριμένη ημερομηνία διαθεσιμότητας τυγχάνει να μην έχουν την επιτροπεία του εν λόγω προσώπου;

2) Σκοπεύει, έστω και την ύστατη αυτή στιγμή, να προχωρήσει στην ακύρωση του παράνομου και καθʼ όλα απαράδεκτου μέτρου της διαθεσιμότητας σε βάρος των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα;

Αθήνα, 13.9.2013




.