Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης:
Θα έπρεπε να σας ενημερώσουμε, για να ξέρετε από πρώτο χέρι, διότι εσείς κάνετε τη δουλειά μέσα στη Βουλή, σε ό,τι αφορά τη Βουλή και δεν θα πρέπει μόνο από τις δηλώσεις που γίνονται από το υπόλοιπο πολιτικό σύστημα να παίρνετε αφορμή για να γράφετε τα γραπτά σας, να σας ενημερώσουμε πάνω στην ακριβή διαδικασία με την οποία και η Βουλή τα τελευταία δύο χρόνια, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους και του κοινοβουλευτισμού, έχει μπει, εμμέσως πλην σαφώς, στη διαδικασία που αφορά τις απόρρητες δαπάνες του Υπουργείου Εξωτερικών.
Θέλω να σας υπενθυμίσω, είστε όλες και όλοι έμπειροι και γνωρίζετε, ότι επί χρόνια αυτό ήταν ένα ζήτημα που είχε προκαλέσει εντάσεις και ερωτηματικά και στην κοινή γνώμη, πριν αναλάβει η παρούσα κυβέρνηση, το 2013 και το 2014, με πρωτοβουλία του μετέπειτα πρωθυπουργού του κ. Τσίπρα, είχε τεθεί αυτό το ζήτημα ανοιχτά, δημοσίως, για την ανάγκη ενός ελέγχου, μιας γνώσης θα έλεγα καλύτερα, για να είμαστε ακριβείς, είμαι πολύ ακριβής σε αυτά που λέω, που θα πρέπει να έχει η Βουλή, το κοινοβουλευτικό σύστημα, πάνω στη διάθεση των απορρήτων δαπανών του Υπουργείου Εξωτερικών. Και δεν μιλάω, σας προλαβαίνω από πριν αν κάποιος θα ήθελε να κάνει ερώτηση, για άλλες απόρρητες δαπάνες άλλων Υπουργείων για τις οποίες δεν γνωρίζω αν υπάρχουν. Εξ’ όσων γνωρίζω δεν υπάρχουν. Ίσως για τα εξοπλιστικά προγράμματα να γίνονται κάποιες συζητήσεις μερικές φορές από το Υπουργείο Αμύνης, αλλά δεν αφορούν σε απόρρητα κονδύλια, αφορούν σε προαποφασισμένες ή σε υπό έγκριση αποφάσεις που αφορούν τις αμυντικές δαπάνες της χώρας και γίνονται και κάποιες κλειστές συνεδριάσεις, πάντως είναι άλλου τύπου συζήτηση. Δεν γνωρίζω να υπάρχει ζήτημα απορρήτων δαπανών σε άλλο τομέα της κυβερνητικής πολιτικής.
Από τότε λοιπόν είχε τεθεί αυτό το ζήτημα, αμέσως μετά, όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργού Εξωτερικών του κ. Κοτζιά, όπως έτσι γίνεται η νομοθέτηση εδώ, είχε έρθει για να εγκριθεί το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, είχε συζητηθεί, είχε εγκριθεί και ύστερα εναρμονίστηκε ο Κανονισμός της Βουλής επακριβώς στο να ανταποκρίνεται αυτή η λειτουργία που ο νόμος έδινε ως επιπλέον αρμοδιότητα προς την ελληνική Βουλή.
Λοιπόν σας αναφέρω, σύμφωνα με το άρθρο 39, παράγραφος 7Β του Νόμου 3866 του 2007, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο Α4 του 4451/201 -είναι ο νόμος που σας ανέφερα προηγουμένως- και το άρθρο 11 παράγραφος 10 του Κανονισμού της Βουλής, όπως προστέθηκε στις 22/6/17, με απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 92 Α’ τεύχος 26/6/17, σας τα δίνω όλα αυτά για να ανατρέξετε εάν θέλετε, για να έχετε αναλύσεις ρεπορτάζ κλπ, διαβιβάζονται στη Βουλή τα στοιχεία περί δαπάνης του Υπουργείου Εξωτερικών που υπερβαίνουν το ποσό των 25.000 ευρώ και ο Πρόεδρος της Βουλής καλεί τους Αντιπροέδρους Βουλής προκειμένου να τους ενημερώσει αυθημερόν, προφορικώς, επί της εν λόγω δαπάνης. Μετά το πέρας της ενημέρωσης ο Πρόεδρος της Βουλής επιστρέφει σφραγισμένο τον φάκελο των στοιχείων στο Υπουργείο Εξωτερικών για τα περαιτέρω.
Η αναφερόμενη ανωτέρω διαδικασία, από τη νομική της καθιέρωση έως σήμερα, έχει ακολουθηθεί ήδη έξι φορές, ενώ εκκρεμεί σχετικό αίτημα του ΥΠΕΞ από 15/10 για το οποίο δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί ημερομηνία. Να ξέρετε, δηλαδή, η διαδικασία είναι ότι ένας απεσταλμένος διπλωματικός υπάλληλος φέρνει σε σφραγισμένο φάκελο αυτή την ανάλυση η οποία αφορά από το ποιες διευθύνσεις και για ποιους σκοπούς κατά περιγραφή δίνονται αυτές οι απόρρητες δαπάνες, εγκεκριμένες από την αρμόδια τριμελή, αν δεν κάνω λάθος, επιτροπή του Υπουργείου Εξωτερικών. Αυτό το κείμενο δίνεται σε μένα, το αναγιγνώσκω στους Αντιπροέδρους, κρατούν σημειώσεις και επί των σκοπών και επί των κονδυλίων, γι’ αυτές τις σημειώσεις έχουν δικαίωμα ή αν το αισθάνονται και υποχρέωση να ενημερώσουν τον αρχηγό, τον επικεφαλής του κόμματός τους και εκεί τελειώνει αυτή η διαδικασία. Δηλαδή, εφόσον υπάρχει έγκριση και δεν υπάρχουν κάποια ερωτηματικά, ή μάλλον αφού για να είμαι πιο ακριβής, αφού υπάρχει η γνώση όλων, διότι η έγκριση, αντιλαμβάνεστε, δεν είναι αντικείμενο αυτής της επιτροπής, αφού όλοι πιστοποιούν ότι έχουν λάβει γνώση αυτής της διαδικασίας, ξανά το ίδιο έγγραφο κλείνεται σε φάκελο, το παίρνει ο υπάλληλος του Υπουργείου που είναι απ’ έξω και το δίνει στο Υπουργείο Εξωτερικών. Αυτή είναι η διαδικασία.
Προκειμένου να πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση, όπως σας είπα, το Υπουργείο Εξωτερικών στέλνει τον σφραγισμένο φάκελο με ειδικό επιμελητή ο οποίος τον παραδίδει στον Πρόεδρο της Βουλής ιδιοχείρως και εν συνεχεία ο Πρόεδρος της Βουλής ανοίγει τον σφραγισμένο φάκελο ενώπιον των Αντιπροέδρων, προβαίνει σε ανάγνωση της επιστολής και των στοιχείων που αυτή μνημονεύει και εν συνεχεία ο φάκελος επιστρέφει σφραγισμένος, δια
χειρός του ιδίου ατόμου, στο ΥΠΕΞ, συνοδευόμενος πάντοτε από διαβιβαστική επιστολή από το γραφείο Προέδρου της Βουλής. Δεν κρατούνται ούτε πρακτικά ούτε αντίγραφα. Σας επαναλαμβάνω όμως, όλοι οι Αντιπρόεδροι όπως και εγώ μπορούμε να κρατήσουμε σημειώσεις για τα πάντα και να ενημερώσουμε τον Πρόεδρο του κόμματος.
Αυτή η διαδικασία έχει ακολουθηθεί ήδη έξι φορές για το σύνολο, κατά τον νόμο, των απορρήτων δαπανών του ΥΠΕΞ και ως εκ τούτου είμαστε ευτυχείς για το ότι άλλη μία αρμοδιότητα, γιατί όπως είδατε έρχονται όλο και περισσότερες αρμοδιότητες προς τη Βουλή, τώρα και με τον νόμο για πόθεν έσχες κλπ, θα τα συζητήσουμε, είναι μια άλλη συζήτηση αυτή, διαλαμβάνεται η Βουλή για πρώτη φορά, επαναλαμβάνω, στη ιστορία του ελληνικού κράτους, για το σύνολο των απορρήτων δαπανών του Υπουργείου Εξωτερικών. Αυτό δεν σημαίνει, όπως καταλαβαίνετε, ούτε ανάλυση, ούτε συζήτηση επί της ουσίας, ούτε έγκριση και δεν θα μπορούσε να γίνει αυτό.
Αλλά, είμαι σαφής, πράγμα που δεν αναφέρεται σε αυτό το ενημερωτικό σημείωμα, ότι σε κοινή συνεννόηση με το ΥΠΕΞ και κατά νόμο αναφέρεται η αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου από την οποία έχουν αιτηθεί να υπάρξουν αυτές οι δαπάνες και ο γενικός σκοπός της δαπάνης αυτής, προφανώς και το προς ποιον χώρο, δεν λέω χώρα προς άρσιν οποιασδήποτε παρεξήγησης, πηγαίνουν αυτά τα κονδύλια.
Είναι λοιπόν πάρα πολύ σαφές ότι αυτό το ζήτημα που ανέκυψε χθες με τις ερωταποκρίσεις που έγιναν και στο υπουργικό συμβούλιο και δημοσίως, σε ότι αφορά τη Βουλή και κατά τη γνώμη μου και την κυβέρνηση, θεωρείται απολύτως αποσαφηνισμένο. Τις ίδιες, αν δεν κάνω λάθος, διευκρινίσεις και ενημέρωση είχε δώσει από χθες και το Υπουργείο Εξωτερικών, ο Υπουργός, ο πρώην Υπουργός ο κ. Κοτζιάς, εγώ όμως αισθάνθηκα υποχρέωση ως Πρόεδρος της Βουλής να γνωρίζετε από πρώτο χέρι ότι αυτή διαδικασία έχει τηρηθεί απαρεγκλίτως ήδη έξι φορές και θα γίνει και έβδομη, μέσα στον ένα χρόνο που έχει ξεκινήσει. Είμαι σαφής, νομίζω, όσο γίνεται περισσότερο.
Θα έπρεπε να σας ενημερώσουμε, για να ξέρετε από πρώτο χέρι, διότι εσείς κάνετε τη δουλειά μέσα στη Βουλή, σε ό,τι αφορά τη Βουλή και δεν θα πρέπει μόνο από τις δηλώσεις που γίνονται από το υπόλοιπο πολιτικό σύστημα να παίρνετε αφορμή για να γράφετε τα γραπτά σας, να σας ενημερώσουμε πάνω στην ακριβή διαδικασία με την οποία και η Βουλή τα τελευταία δύο χρόνια, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους και του κοινοβουλευτισμού, έχει μπει, εμμέσως πλην σαφώς, στη διαδικασία που αφορά τις απόρρητες δαπάνες του Υπουργείου Εξωτερικών.
Θέλω να σας υπενθυμίσω, είστε όλες και όλοι έμπειροι και γνωρίζετε, ότι επί χρόνια αυτό ήταν ένα ζήτημα που είχε προκαλέσει εντάσεις και ερωτηματικά και στην κοινή γνώμη, πριν αναλάβει η παρούσα κυβέρνηση, το 2013 και το 2014, με πρωτοβουλία του μετέπειτα πρωθυπουργού του κ. Τσίπρα, είχε τεθεί αυτό το ζήτημα ανοιχτά, δημοσίως, για την ανάγκη ενός ελέγχου, μιας γνώσης θα έλεγα καλύτερα, για να είμαστε ακριβείς, είμαι πολύ ακριβής σε αυτά που λέω, που θα πρέπει να έχει η Βουλή, το κοινοβουλευτικό σύστημα, πάνω στη διάθεση των απορρήτων δαπανών του Υπουργείου Εξωτερικών. Και δεν μιλάω, σας προλαβαίνω από πριν αν κάποιος θα ήθελε να κάνει ερώτηση, για άλλες απόρρητες δαπάνες άλλων Υπουργείων για τις οποίες δεν γνωρίζω αν υπάρχουν. Εξ’ όσων γνωρίζω δεν υπάρχουν. Ίσως για τα εξοπλιστικά προγράμματα να γίνονται κάποιες συζητήσεις μερικές φορές από το Υπουργείο Αμύνης, αλλά δεν αφορούν σε απόρρητα κονδύλια, αφορούν σε προαποφασισμένες ή σε υπό έγκριση αποφάσεις που αφορούν τις αμυντικές δαπάνες της χώρας και γίνονται και κάποιες κλειστές συνεδριάσεις, πάντως είναι άλλου τύπου συζήτηση. Δεν γνωρίζω να υπάρχει ζήτημα απορρήτων δαπανών σε άλλο τομέα της κυβερνητικής πολιτικής.
Από τότε λοιπόν είχε τεθεί αυτό το ζήτημα, αμέσως μετά, όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργού Εξωτερικών του κ. Κοτζιά, όπως έτσι γίνεται η νομοθέτηση εδώ, είχε έρθει για να εγκριθεί το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, είχε συζητηθεί, είχε εγκριθεί και ύστερα εναρμονίστηκε ο Κανονισμός της Βουλής επακριβώς στο να ανταποκρίνεται αυτή η λειτουργία που ο νόμος έδινε ως επιπλέον αρμοδιότητα προς την ελληνική Βουλή.
Λοιπόν σας αναφέρω, σύμφωνα με το άρθρο 39, παράγραφος 7Β του Νόμου 3866 του 2007, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο Α4 του 4451/201 -είναι ο νόμος που σας ανέφερα προηγουμένως- και το άρθρο 11 παράγραφος 10 του Κανονισμού της Βουλής, όπως προστέθηκε στις 22/6/17, με απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 92 Α’ τεύχος 26/6/17, σας τα δίνω όλα αυτά για να ανατρέξετε εάν θέλετε, για να έχετε αναλύσεις ρεπορτάζ κλπ, διαβιβάζονται στη Βουλή τα στοιχεία περί δαπάνης του Υπουργείου Εξωτερικών που υπερβαίνουν το ποσό των 25.000 ευρώ και ο Πρόεδρος της Βουλής καλεί τους Αντιπροέδρους Βουλής προκειμένου να τους ενημερώσει αυθημερόν, προφορικώς, επί της εν λόγω δαπάνης. Μετά το πέρας της ενημέρωσης ο Πρόεδρος της Βουλής επιστρέφει σφραγισμένο τον φάκελο των στοιχείων στο Υπουργείο Εξωτερικών για τα περαιτέρω.
Η αναφερόμενη ανωτέρω διαδικασία, από τη νομική της καθιέρωση έως σήμερα, έχει ακολουθηθεί ήδη έξι φορές, ενώ εκκρεμεί σχετικό αίτημα του ΥΠΕΞ από 15/10 για το οποίο δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί ημερομηνία. Να ξέρετε, δηλαδή, η διαδικασία είναι ότι ένας απεσταλμένος διπλωματικός υπάλληλος φέρνει σε σφραγισμένο φάκελο αυτή την ανάλυση η οποία αφορά από το ποιες διευθύνσεις και για ποιους σκοπούς κατά περιγραφή δίνονται αυτές οι απόρρητες δαπάνες, εγκεκριμένες από την αρμόδια τριμελή, αν δεν κάνω λάθος, επιτροπή του Υπουργείου Εξωτερικών. Αυτό το κείμενο δίνεται σε μένα, το αναγιγνώσκω στους Αντιπροέδρους, κρατούν σημειώσεις και επί των σκοπών και επί των κονδυλίων, γι’ αυτές τις σημειώσεις έχουν δικαίωμα ή αν το αισθάνονται και υποχρέωση να ενημερώσουν τον αρχηγό, τον επικεφαλής του κόμματός τους και εκεί τελειώνει αυτή η διαδικασία. Δηλαδή, εφόσον υπάρχει έγκριση και δεν υπάρχουν κάποια ερωτηματικά, ή μάλλον αφού για να είμαι πιο ακριβής, αφού υπάρχει η γνώση όλων, διότι η έγκριση, αντιλαμβάνεστε, δεν είναι αντικείμενο αυτής της επιτροπής, αφού όλοι πιστοποιούν ότι έχουν λάβει γνώση αυτής της διαδικασίας, ξανά το ίδιο έγγραφο κλείνεται σε φάκελο, το παίρνει ο υπάλληλος του Υπουργείου που είναι απ’ έξω και το δίνει στο Υπουργείο Εξωτερικών. Αυτή είναι η διαδικασία.
Προκειμένου να πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση, όπως σας είπα, το Υπουργείο Εξωτερικών στέλνει τον σφραγισμένο φάκελο με ειδικό επιμελητή ο οποίος τον παραδίδει στον Πρόεδρο της Βουλής ιδιοχείρως και εν συνεχεία ο Πρόεδρος της Βουλής ανοίγει τον σφραγισμένο φάκελο ενώπιον των Αντιπροέδρων, προβαίνει σε ανάγνωση της επιστολής και των στοιχείων που αυτή μνημονεύει και εν συνεχεία ο φάκελος επιστρέφει σφραγισμένος, δια
χειρός του ιδίου ατόμου, στο ΥΠΕΞ, συνοδευόμενος πάντοτε από διαβιβαστική επιστολή από το γραφείο Προέδρου της Βουλής. Δεν κρατούνται ούτε πρακτικά ούτε αντίγραφα. Σας επαναλαμβάνω όμως, όλοι οι Αντιπρόεδροι όπως και εγώ μπορούμε να κρατήσουμε σημειώσεις για τα πάντα και να ενημερώσουμε τον Πρόεδρο του κόμματος.
Αυτή η διαδικασία έχει ακολουθηθεί ήδη έξι φορές για το σύνολο, κατά τον νόμο, των απορρήτων δαπανών του ΥΠΕΞ και ως εκ τούτου είμαστε ευτυχείς για το ότι άλλη μία αρμοδιότητα, γιατί όπως είδατε έρχονται όλο και περισσότερες αρμοδιότητες προς τη Βουλή, τώρα και με τον νόμο για πόθεν έσχες κλπ, θα τα συζητήσουμε, είναι μια άλλη συζήτηση αυτή, διαλαμβάνεται η Βουλή για πρώτη φορά, επαναλαμβάνω, στη ιστορία του ελληνικού κράτους, για το σύνολο των απορρήτων δαπανών του Υπουργείου Εξωτερικών. Αυτό δεν σημαίνει, όπως καταλαβαίνετε, ούτε ανάλυση, ούτε συζήτηση επί της ουσίας, ούτε έγκριση και δεν θα μπορούσε να γίνει αυτό.
Αλλά, είμαι σαφής, πράγμα που δεν αναφέρεται σε αυτό το ενημερωτικό σημείωμα, ότι σε κοινή συνεννόηση με το ΥΠΕΞ και κατά νόμο αναφέρεται η αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου από την οποία έχουν αιτηθεί να υπάρξουν αυτές οι δαπάνες και ο γενικός σκοπός της δαπάνης αυτής, προφανώς και το προς ποιον χώρο, δεν λέω χώρα προς άρσιν οποιασδήποτε παρεξήγησης, πηγαίνουν αυτά τα κονδύλια.
Είναι λοιπόν πάρα πολύ σαφές ότι αυτό το ζήτημα που ανέκυψε χθες με τις ερωταποκρίσεις που έγιναν και στο υπουργικό συμβούλιο και δημοσίως, σε ότι αφορά τη Βουλή και κατά τη γνώμη μου και την κυβέρνηση, θεωρείται απολύτως αποσαφηνισμένο. Τις ίδιες, αν δεν κάνω λάθος, διευκρινίσεις και ενημέρωση είχε δώσει από χθες και το Υπουργείο Εξωτερικών, ο Υπουργός, ο πρώην Υπουργός ο κ. Κοτζιάς, εγώ όμως αισθάνθηκα υποχρέωση ως Πρόεδρος της Βουλής να γνωρίζετε από πρώτο χέρι ότι αυτή διαδικασία έχει τηρηθεί απαρεγκλίτως ήδη έξι φορές και θα γίνει και έβδομη, μέσα στον ένα χρόνο που έχει ξεκινήσει. Είμαι σαφής, νομίζω, όσο γίνεται περισσότερο.