Ερώτηση κατατέθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία της βουλευτού
Ηλείας προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τα σοβαρά
προβλήματα και ελλείψεις που παρατηρούνται στις δημόσιες δομές Ειδικής
Εκπαίδευσης στο Νομό Ηλείας.
Οι σοβαρές ελλείψεις αφορούν κυρίως το ειδικό βοηθητικό και
εκπαιδευτικό προσωπικό (ΕΕΠ και ΕΒΠ) και καθιστούν αδύνατη την κανονική
λειτουργία των σχολείων και την πλήρη ανάπτυξη των τμημάτων.
Συγκεκριμένα, στο ΕΕΕΕΚ Πύργου λείπουν 5 εκπαιδευτικοί και το ΕΕΠ και
ΕΒΠ. Το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο δεν έχει ΕΕΠ. Επίσης, δεν υπάρχει
ΕΕΠ και ΕΒΠ σε όλα τα Ειδικά Δημοτικά του Νομού με αποτέλεσμα να
καθίσταται ελλιπής η υποστήριξη και η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία
και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ οι πιστώσεις για ΕΒΠ για όλη την
Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι ελάχιστες. Σημαντικές ελλείψεις
παρατηρούνται και στο ΚΕΔΔΥ Ηλείας σε εκπαιδευτικούς και ΕΕΠ, με
αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να ανταποκριθεί στο σημαντικό έργο της
διάγνωσης και της παροχής συνεχούς συμβουλευτικής υποστήριξης και
ενημέρωσης στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, ενώ η στελέχωσή του με
το αναγκαίο για τη λειτουργία του προσωπικό στηρίζεται στα προγράμματα
του ΕΣΠΑ.
Το πρόβλημα υποστελέχωσης που παρουσιάζεται κάθε χρόνο με την έναρξη
της καινούριας σχολικής χρονιάς μπορεί να λυθεί μόνιμα και σε μεγάλο
βαθμό μόνον αν προχωρήσει η δημιουργία και πλήρωση οργανικών θέσεων.
Ιδιαίτερα στην Ειδική Εκπαίδευση το μόνιμο προσωπικό είναι απολύτως
απαραίτητο, καθώς το μαθητικό δυναμικό των ειδικών σχολείων είναι
εξαιρετικά κρίσιμο να οικοδομεί σταθερές σχέσεις με το εκπαιδευτικό
προσωπικό.
Επισημαίνεται ότι συστηματικά δεν εφαρμόζεται η κείμενη νομοθεσία εκ
μέρους του Υπουργείου Παιδείας όσον αφορά την εφαρμογή του θεσμού της
παράλληλης στήριξης, καθώς δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα εκπαιδευτικοί στα
γενικά σχολεία, με αποτέλεσμα τα παιδιά με αυτισμό να μένουν αβοήθητα
και να υφίστανται τεράστια ταλαιπωρία κι αυτά και οι οικογένειές τους.
Στις δημόσιες δομές Ειδικής Εκπαίδευσης του νομού φοιτούν αρκετοί
μαθητές, ανάμεσα στους οποίους υπάρχουν παιδιά με πολυαναπηρίες, με
αυτισμό και με άλλες σοβαρές ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εντούτοις,
οι δομές αυτές αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα, τα οποία οφείλονται
στις πολιτικές λιτότητας, στις περικοπές της κρατικής χρηματοδότησης
για την εκπαίδευση και στην υποστελέχωση. Ενώ τα τελευταία χρόνια
απορροφούνται πολύτιμα ευρωπαϊκά κονδύλια, που θα μπορούσαν πραγματικά
να συμβάλουν στην αναβάθμιση της Ειδικής Εκπαίδευσης, δυστυχώς αυτά
σπαταλούνται και δεν κατευθύνονται στην Ειδική Εκπαίδευση. Πολλές από
τις σημαντικότερες δομές της (ΚΕΔΔΥ, ειδικά σχολεία) απειλούνται άμεσα
με κατάρρευση εάν δεν αλλάξει ριζικά η διαχείριση του εν λόγω ευαίσθητου
κοινωνικά ζητήματος από την Πολιτεία.
Η στήριξη της Ειδικής Εκπαίδευσης είναι δείγμα της ανθρωπιάς και του
πολιτισμού της κοινωνίας μας και για το λόγο αυτό δεν μπορεί να
συνθλίβεται από τη μνημονιακή διαχείριση και να οδηγείται στη συνεχή
υποβάθμιση από τις παλινωδίες του Υπουργείου Παιδείας που οδηγούν στην
καθυστερημένη κάλυψη κάποιων από τα πολλά κενά. Η μη στήριξη από την
Κυβέρνηση των δομών Ειδικής Εκπαίδευσης οδηγεί τους γονείς των παιδιών
με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε ιδιωτικά κέντρα και
τους επιβαρύνει οικονομικά σε μια εποχή που είτε είναι άνεργοι ή έχουν
μειωθεί τα εισοδήματά τους.
Στην ερώτησή τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν από τον Υπουργό
Παιδείας να απαντήσει αν θα προβεί άμεσα στις αναγκαίες προσλήψεις
εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού για να
λειτουργήσουν ομαλά τα σχολεία και πότε προγραμματίζει να γίνουν οι
σχετικές προσλήψεις. Με δεδομένο ότι τα ειδικά σχολεία του νομού Ηλείας
προσφέρουν σημαντικότατο έργο οι βουλευτές ερωτούν αν προτίθεται να
στηρίξει ουσιαστικά εν γένει το εκπαιδευτικό έργο στις δομές Ειδικής
Εκπαίδευσης.